2011. június 9., csütörtök

A taijiquan 10 alapelve 6.


A Yi-t (elmét) használd, ne a Li-t (izomerőt)


Azaz használjuk művészetünket, a technikákat és intelligenciánkat az ellenfél legyőzésére, ne nyers erővel arassunk felette győzelmet. Ez azt is jelenti, hogy egy technika végzése közben csak arra gondoljunk, amit éppen csinálunk. Például: éppen ellököm az ellenfelet, éppen összekulcsolom a karját stb. Ne gondoljunk a Qi-re, az erőre vagy a tester, mert ez megszakítja a szándékunk, és ettől gyengévé válik a kivitelezett technika. Ha az elméből indul ki a mozgás, a Qi magától keringeni kezd, de, ha a Li-t használjuk, még feszesebbé válunk, és a Qi keringése megakad.

Dr. Yang Jwing-Ming: A legendás mesterek Taiji-titkai




(Figyelmet használj erő helyett)
A Tai Chi klasszikus szerint „minden azon múlik, hogy a figyelmet használjuk-e az erő helyett”. A Tai Chi Chuan gyakorlása közben hagyjuk a testet ellazulni és kiterjedni. Ne használjuk a legcsekélyebb mértékű nyers erőt se, mert az izmokban, csontokban vagy a keringésben gátakat épít, és így önmagunkat korlátozzuk. Csak akkor lehetünk képesek könnyedén és ügyesen változtatni, átalakulni, és keringetni. Néhányan csodálkoznak, hogy ha nem használnak nyers erőt, hogyan tudnak mégis erőt kifejteni? A test akupunktúrás meridián-hálózata hasonlatos a földet behálózó folyók és vízerek rendszeréhez. Ha a víz útját nem zárja el semmi, magától kering, áramlik; a chi épp így kering a vezetékekben ha nem állja útját semmi. Ha a testet merev erővel mozgatjuk, eltömítjük a meridiánokat, a chi és vér áramlása lelassul, a mozdulatok ügyetlenek lesznek; annyit kell csak tennünk, hogy vezetjük ezt az áramlást, és az egész test mozdulni fog. Ha a figyelmet használjuk az erő helyett, a chi mindig oda áramlik, ahol a figyelmünk van. Így, mivel a chi és vér megállás nélkül áramlik, kering a testben minden egyes nap, a rendszeres gyakorlás révén komoly belső erőre tehetünk szert. Ezt érti a Tai Chi klasszikus az alatt, hogy „csak a teljesen lágy képes elérni az igazi keménységet”. A Tai Chi művészetében előre haladottak teste olyan, mint a selyembe csomagolt acél, sűrű és nehéz. Aki a külső stílusokat gyakorolja, látszólag erős gyakorlás vagy harc közben. De amint nem használ erőt, könnyűvé válik és lebegni kezd. Láthatjuk, hogy az ereje valójában külső, avagy felszínes erő. A külső stílust gyakorlók erejét valójában könnyű elvezetni és irányítani, így nélkülözi a valódi értéket.




A Tai Chi Chuan-ról szóló tanulmány azt mondja: „Ebben a művészetben az embernek figyelemre van szüksége, és nem fizikai erőre. A gyakorló ellazítja egész testét, még a legcsekélyebb erőt sem kell kifejtenie.
Erőkifejtéskor ugyanis az inak, csontok és véredények összehúzódnak. Ez automatikusan történik. Ha nincs erőkifejtés, akkor a mozgásváltozások könnyedek, élénkek és természetesen körkörösek. Vagy kétségbe vonhatóe, hogy erőkifejtés nélkül megtöbbszörözhető az erő?" Az egész testnek lefelé futó energiapályái és keresztkötései vannak, mint talajban a vizesárkok. Ha nem dugulnak el a vizesárkok, a víz átfolyik. Hasonló módon tud a Chi a lefutó energiapályákon és a keresztkötéseken cirkulálni, ha
azok nincsenek elzáródva. Ha a Chi és a vér akadályba ütközik, a mozgások elvesztik élénkségüket, és az egész testet akár egy kis tollpihével is ki lehet billenteni az egyensúlyából. Ha azt mondjuk, hogy nem erőkifejtésre, hanem figyelemre van szükség, az azt jelenti, hogy a Chi a figyelmet követi (a figyelemnek engedelmeskedik). Ha a Chi és a vér jól kering, mindig áthatják az egész testet, és nem keletkezik elzáródás. Azok, akik sokáig így gyakorolnak, elnyerik ezt a belső erőt. Ezért folytatja így a Tai Chi Chuanról szóló tanulmány: „a pólusok lágyak és puhák, így válnak erőssé és acélossá." Azoknak, aki rendszeresen gyakorolják a Tai Chi Chuan-t, olyan a karjuk, mint a vattába csomagolt vas. Az erő a pólusokba süllyed. A dilettáns módon gyakorlók sok erőt használnak, és csak látszólag van erejük. Ha pedig nem fejtenek ki erőt, gyengévé és ingadozóvá válnak. Ebből látható, hogy erőkifejtésük csak felületes és külsődleges. Ez a legkönnyebb módja a figyelem nélküli erő alkalmazásának a mozgásban, ami csak rövid ideig működőképes.

Havasi András: Gyakorlati Tai Chi Chuan és Chi Kung

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése