A külső és belső összhangban
(Benső és külső
kölcsönösen irányítja egymást)
A légzés, a Qi, az
izomerő és a Yi együttműködve irányítja egymást. Légzésünk nyugodt és
kényelmesen követi mozdulatainkat. Ha a légzés feszült vagy szaggatott, akkor a
test is feszült lesz, az elme nyugtalan, a Qi áramlása akadályoztatott, és
képtelen a Jin szállítására.
dr. Yang Jwing-Ming: A legendás mesterek Taiji-titkai
A
Tai Chi gyakorlásunk függ a szellemünktől, így „a szellem a tábornok, a test a
hadsereg”. Ha fel tudjuk emelni a szellemünket, a mozdulatok természetesen
ügyesek és könnyedek lesznek, az üres és teli, nyitás és zárás magától
kialakul. A nyitás nem csak a karok és lábak megnyitását jelenti, hanem a
figyelmünket is meg kell nyitnunk. A zárással nem csak a végtagokat zárjuk,
hanem a figyelmünket is. Ha a külsőt és belsőt egyetlen impulzussá*
változtatjuk, a mozgásunk egységes egész lesz.
(A belső és a külső
harmonikus kapcsolata)
A Tai Chi Chuan-t szellemi
irányítással (tartással) kell gyakorolni. A szellem a parancsnok, a test a
közlegény. Ha megfelelően jelen van a szellemi energia, akkor a mozgások
természetesek, könnyűek és élénkek. A testtartás nem kívülről lazul és
terhelődik, a mozgások nem kívülről nyitódnak és záródnak. Az úgynevezett
„nyitás" nemcsak a kezek és lábak nyitását jelenti, hanem a szellem
nyitását is. A „zárás" nemcsak a kezek és lábak összezárására vonatkozik,
hanem a szellemi zárásra is. Azáltal, hogy a belső és a külső találkozik, Chi keletkezik
és a kettő szervesen összekapcsolódik.
Havasi András: Gyakorlati Tai Chi Chuan és Chi Kung
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése