A Yi-t
(elmét) használd, ne a Li-t (izomerőt)
Azaz
használjuk művészetünket, a technikákat és intelligenciánkat az ellenfél
legyőzésére, ne nyers erővel arassunk felette győzelmet. Ez azt is jelenti,
hogy egy technika végzése közben csak arra gondoljunk, amit éppen csinálunk.
Például: éppen ellököm az ellenfelet, éppen összekulcsolom a karját stb. Ne
gondoljunk a Qi-re, az erőre vagy a tester, mert ez megszakítja a szándékunk,
és ettől gyengévé válik a kivitelezett technika. Ha az elméből indul ki a
mozgás, a Qi magától keringeni kezd, de, ha a Li-t használjuk, még feszesebbé
válunk, és a Qi keringése megakad.
Dr.
Yang Jwing-Ming: A legendás mesterek Taiji-titkai
(Figyelmet
használj erő helyett)
A Tai Chi klasszikus szerint „minden
azon múlik, hogy a figyelmet használjuk-e az erő helyett”. A Tai Chi Chuan
gyakorlása közben hagyjuk a testet ellazulni és kiterjedni. Ne használjuk a
legcsekélyebb mértékű nyers erőt se, mert az izmokban, csontokban vagy a
keringésben gátakat épít, és így önmagunkat korlátozzuk. Csak akkor lehetünk
képesek könnyedén és ügyesen változtatni, átalakulni, és keringetni. Néhányan
csodálkoznak, hogy ha nem használnak nyers erőt, hogyan tudnak mégis erőt
kifejteni? A test akupunktúrás meridián-hálózata hasonlatos a földet behálózó
folyók és vízerek rendszeréhez. Ha a víz útját nem zárja el semmi, magától
kering, áramlik; a chi épp így kering a vezetékekben ha nem állja útját semmi.
Ha a testet merev erővel mozgatjuk, eltömítjük a meridiánokat, a chi és vér
áramlása lelassul, a mozdulatok ügyetlenek lesznek; annyit kell csak tennünk,
hogy vezetjük ezt az áramlást, és az egész test mozdulni fog. Ha a figyelmet
használjuk az erő helyett, a chi mindig oda áramlik, ahol a figyelmünk van.
Így, mivel a chi és vér megállás nélkül áramlik, kering a testben minden egyes
nap, a rendszeres gyakorlás révén komoly belső erőre tehetünk szert. Ezt érti a
Tai Chi klasszikus az alatt, hogy „csak a teljesen lágy képes elérni az igazi
keménységet”. A Tai Chi művészetében előre haladottak teste olyan, mint a
selyembe csomagolt acél, sűrű és nehéz. Aki a külső stílusokat gyakorolja,
látszólag erős gyakorlás vagy harc közben. De amint nem használ erőt, könnyűvé
válik és lebegni kezd. Láthatjuk, hogy az ereje valójában külső, avagy
felszínes erő. A külső stílust gyakorlók erejét valójában könnyű elvezetni és
irányítani, így nélkülözi a valódi értéket.
A Tai Chi Chuan-ról szóló tanulmány
azt mondja: „Ebben a művészetben az embernek figyelemre van szüksége, és nem
fizikai erőre. A gyakorló ellazítja egész testét, még a legcsekélyebb erőt sem
kell kifejtenie.
Erőkifejtéskor ugyanis az inak,
csontok és véredények összehúzódnak. Ez automatikusan történik. Ha nincs
erőkifejtés, akkor a mozgásváltozások könnyedek, élénkek és természetesen
körkörösek. Vagy kétségbe vonhatóe, hogy erőkifejtés nélkül megtöbbszörözhető
az erő?" Az egész testnek lefelé futó energiapályái és keresztkötései
vannak, mint talajban a vizesárkok. Ha nem dugulnak el a vizesárkok, a víz
átfolyik. Hasonló módon tud a Chi a lefutó energiapályákon és a
keresztkötéseken cirkulálni, ha
azok nincsenek elzáródva. Ha a Chi és
a vér akadályba ütközik, a mozgások elvesztik élénkségüket, és az egész testet
akár egy kis tollpihével is ki lehet billenteni az egyensúlyából. Ha azt
mondjuk, hogy nem erőkifejtésre, hanem figyelemre van szükség, az azt jelenti,
hogy a Chi a figyelmet követi (a figyelemnek engedelmeskedik). Ha a Chi és a
vér jól kering, mindig áthatják az egész testet, és nem keletkezik elzáródás.
Azok, akik sokáig így gyakorolnak, elnyerik ezt a belső erőt. Ezért folytatja
így a Tai Chi Chuanról szóló tanulmány: „a pólusok lágyak és puhák, így válnak
erőssé és acélossá." Azoknak, aki rendszeresen gyakorolják a Tai Chi
Chuan-t, olyan a karjuk, mint a vattába csomagolt vas. Az erő a pólusokba
süllyed. A dilettáns módon gyakorlók sok erőt használnak, és csak látszólag van
erejük. Ha pedig nem fejtenek ki erőt, gyengévé és ingadozóvá válnak. Ebből
látható, hogy erőkifejtésük csak felületes és külsődleges. Ez a legkönnyebb módja
a figyelem nélküli erő alkalmazásának a mozgásban, ami csak rövid ideig
működőképes.
Havasi András: Gyakorlati Tai Chi
Chuan és Chi Kung
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése