Egy másik kontemplációs gyakorlat a testhelyzetek
tudatosítása, mely a meditációt az egyetlen rögzített helyzet határain túlra is
kiterjeszti. A test négy alapvető helyzetet vehet fel – járás, állás, ülés és
fekvés -, amelyhez a testhelyzet egyéb, az egyikből a másikba való átmenetet
jelentő változatai járulnak. A testhelyzetre irányuló éberség a teljes
figyelmet a testre összpontosítja, bármilyen helyzetet vegyen is az fel: ha
járunk, feladatunk tudatában lenni a járásnak, ha állunk, tudatában lenni az
állásnak, ha ülünk, tudatában lenni az ülésnek, ha fekszünk, tudatában lenni az
fekvésnek, és mikor testhelyzetet változtatunk, tudatában lenni a testhelyzetváltozásnak.
A testhelyzetekre irányuló szemlélődés megvilágítja a test személytelen természetét.
Megmutatja, hogy a test nem valamiféle én, és nem valamiféle énnek a tartozéka,
hanem pusztán élő anyagból álló szerkezet, mely alá van vetve a szándékok
irányító befolyásának.
Bhikkhu Bodhi: A nemes nyolcrétű ösvény
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése