2012. október 10., szerda

Qigong / Csikung 5.


A Qi irányítása hasonlatos

egy gyöngy befűzéséhez

kilenc kanyarulattal a lyukba.

Nincs, amit ne járna át.


Lao-zi mondja:

„Az út a befelé figyelés; visszatérés önmagunkhoz. Ezért, a tudomás növekszik, a káprázat szertefoszlik, ha a bölcsesség növekszik, az ostobaság elmúlik.

A sebes patakba ugyan ki nézne, hogy önmagát meglássa?! A patak mégis tükörként használható: ha nem látod önmagad, befelé fordulsz, békére lelsz, és nem szórod szét magad a világba.” (Wen-zi 94)

A „kilenckanyarulatú gyöngy” egy gyöngy, s benne egy kanyargó ösvény. Ha az emberi testet egy gyöngyhöz hasonlítjuk, megérthetjük, hogy a négy végtag és a száz csont tele van kanyarulatokkal. Ha képesek vagyunk a Qi-t a végtagokba irányítani bármiféle megszakítás nélkül, akkor el fogjuk sajátítani a „kilenckanyarulatú gyöngy” befűzésének szakértelmét.

          Ren Mo                                                                                 Du Mo
http://underthemoonshadow.blogspot.hu/2012/03/eight-main-psychic-channels.html

A tanítvány először az egyenletes légzésre, majd a Qi irányítására törekedjen – először az ún. kis körben, azaz a Fogantatási (Ren Mo) és a Kormányzó (Du Mo) vezetéken - , s végül az egész testben. Nagyon fontos a lassú, egyenletes és türelmes fejlődésre való törekvés.


Dr. Yu Fu-nian – Schwanberger József: A Taijiquan művészete

2012. október 7., vasárnap

Qigong / Csikung 4.


A görög mitológiában van egy ichor nevű anyag, mely az istenek ereiben folyva, vérüket különlegessé teszi. A kínai hiedelem szerint azokon az energiákon kívül, amelyeket a nyugati tudomány felderített az emberi testben, van még egy energia, ezt hívják Csínek. Általában belső energiának fordítják, és a Csi Kung ennek a belső energiának a művelését jelenti.

A Csi kung tanulmányozása messze visszanyúlik a Taj Csi formák eredetén túlra. Ide tartozik bizonyos állások felvétele, a légzés szabályozása és a koncentráció. Egyes szakértők szerint a Csi Kung gyakorlása vagy négyezer évvel, a Jao-korszakig vezethető vissza. A Tavasz és ősz évkönyvekben az áll, hogy olyan emberek, akik nyirkos, nedves körülmények közt élnek, amely a szellem és a véráram stagnálásához vezet, jól teszik, ha bizonyos légzőgyakorlatokat végeznek, és egy táncfélét művelnek. Az i.e. 770-222 közötti időszakban, a Hadakozó fejedelemségek korszakában a következőket írták:

„Ha szándékkal lélegzel be és lélegzel ki, ez segít, hogy megszabadulj az elhasznált levegőtől és friss levegőhöz juss. Hosszabb lesz az életed, ha úgy mozogsz, mint egy medve, úgy nyújtózkodsz, mint egy madár.”

Paul Crompton: TAJ CSI

 

Qigong / Csikung 3.


Dan Thien: szó szerint „Elixír mező” azaz olyan testtájak, amelyek képesek a Qi (elixír) tárolására és termelésére a testben (a felső és a középső Dan Tien ennek megfelelően a szemöldök és a napfonat magasságában, az alsó a köldök alatt 3-5 centiméterrel található).

Dr. Yang Jwing-Ming: A kínai qigong gyökere
 


 

Három Dan Thien pont van a testünkben, az alsó helyileg megegyezik az indiai kultúrákból ismert 2. csakrával – a köldök alatt kb. 3-4 cm-rel helyezkedik el, és befelé kb. 4 cm-re van. Az alsó pontot használják a harcművészetekben, így pl. a Taj Csiban az energiagyűjtésre.

Dr Mingtang Xu – Dr Berend Iván: A chi kung világa
 

2012. október 4., csütörtök

Qigong / Csikung 2.

Minden qigong rendszer három alapvető tényezőre épül:

- A Yin/Yang energiarendszerre
- Az Usin (Öt elem tana) rendszerre és az meridiánok (energetikai csatornák) hálózatára
- Az akupunktúrás (biológiailag aktív) pontokra

Dr Mingtang Xu - Dr Berend Iván: A chi kung világa

yin és yang
5 elem



2012. október 3., szerda

Qigong / Csikung 1.








A Liang-dinasztia idejében (502-557) a császár meghívott egy buddhista szerzetest, név szerint, Da Mo-t (Bodhidharmát), aki korábban indiai herceg volt, hogy prédikáljon a buddhizmusról Kínában. A császár tetszését nem nyerte el Da Mo buddhista elmélete, ezért a szerzetes visszavonult a Shaolin-kolostorba.
Amikor Da Mo megérkezett, a papokat igen gyenge fizikai és egészségi állapotban találta, így elvonult, hogy eltűnődhessen a problémán. 

Kilenc évnyi magány után ismét felbukkant, és két értekezést írt: Yi Jin Jing (Az izmok és az inak átalakításának könyve) és a Xi Sui Jing (A csont- és az agyvelő tisztításának könyve). Az előbbi megtanította a papokat arra, hogyan őrizzék meg egészségüket, és erősítsék meg fizikai testüket. Az utóbbi pedig arra oktatta őket, hogy miként használhatják a Qi-t velejük megtisztítására, valamint vérük és immunrendszerük megerősítésére, csakúgy, mint az agy energiával való feltöltésére és a megvilágosodás elérésére.  Mivel a Velőtisztítás nehezebben érthető és gyakorolható volt, az oktatási módszereket titokban adták tovább minden generáció egyes kiválasztottjainak.
Miután a papok alkalmazták az izom-ín átalakító gyakorlatokat, rájöttek, hogy nem csak egészségi állapotukban történt javulás, hanem fizikai erejük is megnövekedett. Amikor ezt a gyakorlatot beépítették a harcművészeti formákba, jelentősen megnőtt technikáik hatékonysága. Emellett a Qigong harci tréning mellett a Shaolin papok létrehozták a Gongfu öt állat stílusát, amely a különböző állatok harcmodorát imitálta. A tigris, a leopárd, a sárkány, a kígyó és a daru az utánzott állatok.

Dr. Yang Jwing-Ming: A kínai qigong gyökere






A képek fellelési helye: